Regional SEO

Det finns en stor potential i regional SEO och att aktivt jobba med synonymer som har sökvolym.

Finns det särskilda skillnader mellan regioner i ett land och mellan närliggande länder där man förvisso talar samma språk, men där en företeelse eller en sak inte nödvändigtvis kallas detsamma? Och kan det finnas en uppsida för din SEO om du även försöker fånga upp dessa sökningar?

Ja, det kan finnas rätt stora regionala skillnader, exempelvis mellan delar i Sverige och det kan på samma sätt finnas stora skillnader mellan till exempel den engelska som används i England och USA och den franska som används i Belgiens södra del, Vallonien, och i Frankrike – för att inte prata om den franska som används i Kanada och då framför allt i Québec.

Regional SEO i Skåne

Jag förberedde 2021 en presentation kring detta för konferensen Internet i Fokus i Malmö, där jag tog upp det skånska ordet ”rullebör” som har många sökningar i Skåne men som ger en helt annan träffbild än en sökning på ”skottkärra” (för er som inte kände till betydelsen, så ligger det skånska ordet ”rullebör” nära det danska trillebør och det norska trillebår).

Så söker du på ”rullebör”, som uppenbarligen är fallet till exempel i Skåne, så är det ju viktigt att fånga upp även dessa regionala sökningar om du säljer skottkärror. Går man igenom träfflistan på Google för en sökning på ”rullebör” så dyker det upp andra aktörer än de du ser vid en sökning på ”skottkärra”, i detta fall till exempel nätbutiken Trädgårdsting och Hörby Bruk som optimerat för just ”rullebör” genom att prata om såväl rullebör som skottkärra på samma sida (dvs. de pratar parallellt om dessa båda begrepp eller synonymer).

Vid samma sökning på ”skottkärra” så försvinner träffarna från Trädgårdsting och Hörby Bruk och aktörer som Hornbach och Granngården tar istället plats. Ett par stora aktörer – i detta fall Jula och Bauhaus – syns dock bra på bägge dessa sökningar.

Det är framför allt i Skåne som Googles besökare under 2022 söker efter rullebör, men även i Norrbotten, Västra Götaland och i Stockholm söks det på termen. Källa: Google Trends.

Olika träffar trots direkta synonymer

Hur som helst, tänk alltid på synonymer när du optimerar dina sidor. Google blir bättre och bättre för varje år som går, men det är fortfarande olika träfflistor när du söker på ”bilskola” och ”körskola” – trots att det är två direkta synonymer.

Och: när du tänker synonymer, glöm inte regionala begrepp där du också kan fånga upp lokal volym och där konkurrensen sannolikt är lägre. Detta är ju särskilt viktigt om du är aktiv i en region där det används ett regionalt begrepp, medan du optimerat för det vanligaste sökordet och missat att det finns lokala variationer.

SEO för länder med samma språk

Ett annat område där SEO skiljer sig mellan regioner, eller snarare mellan länder och varianter av ett språk, är när du ska optimera din .com-sida på engelska. Eller när du har såväl en .com som andra engelskspråkiga sidor (t ex för Australien, Irland och Storbritannien). Tänk då på att det finns stora variationer mellan framför allt USA och Europa, men även mellan engelskspråkiga sidor inom Europa.

Ett exempel: du säljer någon form av kläder och du vill sälja till såväl den amerikanska som den brittiska marknaden. Då säljer du ”pants” i USA medan det är ”trousers” du erbjuder den brittiska marknaden. Listan på denna typ av begrepp kan göras hur lång som helst: wellington boots vs. galoshes, vest vs. undershirt, trainers vs. sneakers, nappy vs. diaper och dressing-gown vs. bathrobe.

Så: har du bara en .com-sida, fundera kring vilken marknad som är din primära. Och har du flera engelskspråkiga sidor, se till att de är optimerade för respektive marknad. Detta gäller även till exempel franska i Belgien respektive Frankrike och tyska i Tyskland, Schweiz och Österrike.

Jobba datadrivet med synonymer – de kan boosta din SEO

Avslutningsvis ett exempel från vårt grannland Norge, där jag för en tid sedan hade kontakt med en e-handlare som med framgång sålde ”sportsklokker” på nätet. Detta var dock inte tack vare att man hade valt rätt begrepp, utan trots att man hade valt just ”sportsklokker” som primärt sökord. Det visade sig nämligen att två andra sökord – eller synonymer – ”treningsklokker” och ”pulsklokker” hade betydligt fler sökningar varje månad (drygt 10 x fler respektive drygt 30 x fler sökningar).

Så glöm inte att säkra upp synonymer och lokala begrepp – dialektala och regionala såväl som helt vanliga synonymer. För att inte missa att ranka på relevanta sökord kring de varor eller tjänster som du erbjuder, annars missar du potentiella affärer varje dag.

Så: tänk på den regionala aspekten inom SEO för att nå din fulla potential på alla marknader och i alla regioner!

Relaterade länkar:
SEO för alla – snabbkurs för dig som vill ranka högt på Google
SEO checklista
SEO och e-handel
SEO för nybörjare

Ett svar på ”Regional SEO”

  1. I grunden tycker jag du har rätt. Det är ibland smart att arbeta med synonymer. Viktigt bara att komma ihåg varför man gör det och vad användarna är ute efter när man googlar. Ibland finns det små nyanser som det gäller att hålla reda på. Ett tips i sammanhanget är att alltid googla på det man vill optimera mot, så ser man direkt hur Google tolkar synonymen just nu.

Lämna ett svar till Mikael Eriksson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *