E-handel för alla – bok om e-handel och tillväxt

E-handel för alla är boken för dig som ska starta en e-handel eller vill få din befintliga e-handel att växa (oavsett om det är din egen e-handel eller om du jobbar med digital försäljning som anställd).

Just nu kan du beställa boken med 70 kr rabatt för endast 229 kr (i samarbete med e-handelsbutiken Dammtussen.se).

Här hittar du boken:
E-handel för alla hos Adlibris
E-handel för alla hos Akademibokhandeln
E-handel för alla hos Amazon.se
E-handel för alla hos Bokus

Boken går igenom hur du på ett enkelt och praktiskt sätt startar och driver e-handel, allt från din affärsidé och ditt erbjudande till hur du sätter upp en webbutik eller börjar sälja på marknadsplatser som Amazon, CDON och Fyndiq.

Men även hur du sedan optimerar kundresan och driver trafik och försäljning och slutligen även kan skala upp försäljningen ytterligare genom att expandera till nya kundgrupper och nya marknader. Helt enkelt hur du lyckas med e-handel!

Vad betyder e-handel?

Men innan vi går in på boken mer i detalj: vad betyder egentligen e-handel?
Ska man förklara e-handel med en mening är det enligt Nationalencyklopedin ”handel med varor och tjänster över internet, vilket kan vara antingen handel mot konsument (B2C), handel mellan konsumenter (C2C) eller handel mot andra företag (B2B)”.

Det jag tycker att man behöver lägga till är att transaktionen sker online, det vill säga att det är handel med varor och tjänster – allt från en fysisk produkt till en resa eller ett streamingabonnemang – där beställning och betalning sker digitalt.

På senare år har ytterligare två kategorier tillkommit: B2G (business to government), som handlar om försäljning till den offentliga sektorn med de regelverk som finns där, och D2C (direct to consumer) där konsumenter handlar direkt genom varumärkets egen e-handel, inte via någon återförsäljare.

Boken för alla som driver e-handel

E-handel för alla vänder sig till alla som jobbar med e-handel, oavsett om det är din egen webbutik eller om du jobbar på ett företag som säljer via e-handel. Det är en handbok som beskriver hur du i praktiken kan förbättra alla delar som ingår i det hantverk som e-handel är: din affärsidé och din unika position, sälja egna produkter eller andras varumärken, driva egen webbutik eller sälja på marknadsplatser, hantera lager och leverans, kundresor för B2B och B2C, marknadsföring och slutligen tillväxt och internationalisering.

Du lär även känna alla centrala begrepp inom e-handel och digital försäljning och får tips om användbara verktyg och namnkunniga leverantörer – och mycket mer.

E-handel och digital marknadsföring

Digital marknadsföring och e-handel hänger tätt samman och som Patrik Müller, E-commerce Expert hos betalaktören Nets och en av de tolv e-handelsexperter som intervjuas i E-handel för alla, säger i boken så här om marknadsföring som nyckeln till att lyckas med sin e-handel:
Marknadsföringen är nyckeln till framgångsrik e-handel idag. Mycket handlar om att hitta relevant trafik, till din egen webbutik eller via en marknadsplats där det redan finns trafik.
I slutändan handlar det om marginaler och man är fler som ska dela på marginalen på en marknadsplats. Så det kostar mer än vad många tror att sälja på en marknadsplats.
Du kanske i slutändan lyckas gå plus minus noll och tycker att det är bra och att du ökar din omsättning. Men då kanske du inte räknat in tiden du lagt ner.
Den som knäcker koden kring hur man attraherar relevant trafik på ett lönsamt sätt har stor chans att lyckas i dagens e-handel.

Bok om e-handel

Så är du på jakt efter böcker om e-handel har du kommit rätt: hela idén med E-handel för alla är att du ska bli bättre på digital försäljning och att driva e-handel efter att ha läst denna praktiska handbok i försäljning på nätet – så du kan lyfta din e-handel till nya nivåer.

Christer Pettersson har skrivit ett tiotal böcker och har mer än tjugo års praktisk erfarenhet av e-handel. Han är ofta anlitad som föreläsare och rådgivare kring e-handel och att driva lönsamma affärer på nätet, allt från korta föredrag under till exempel ett frukostevent (30 minuter) till längre dragningar (en timme upp till en halvdag eller en heldag).

Kontakta författaren
Författarpresentation
Kontakta Christer Pettersson på LinkedIn

Nu följer ett antal länkar till bland annat leverantörer och användbara verktyg som omnämns boken och som du kan ha nytta av som e-handlare.

E-handelsplattformar – svenska e-handelsplattformar

Bäst e-handelsplattform? Det beror helt på dina behov och dina krav, men här är direktlänkar till ett antal bra svenska e-handelsplattformar för att driva e-handel:
Askås
Centra
Kodmyran
Litium
Norce
Quickbutik
Starweb
Vendre
Viskan
Wikinggruppen

Så letar du efter en bra svensk e-handelsplattform kan denna lista vara något att utgå ifrån – tillsammans med din kravspecifikation.

Internationella e-handelsplattformar

Några av de vanligaste e-handelsplattformarna internationellt är Shopify och WooCommerce, som framför allt passar mindre e-handlare som vill komma igång.

Även större e-handelssystem (som bäst passar större företag med en stor budget) som Adobe Commerce (tidigare Magento) och Salesforce är vanliga.

Shopify framhäver ofta enkelheten att komma igång med plattformen som en av sina styrkor: ”Starting a business has never been easier or more scalable.”

Här kommer direktlänkar till dessa internationella e-handelsplattformar – plus några till:
Adobe Commerce (tidigare Magento)
BigCommerce
OpenCart
Shopify
Salesforce
WooCommerce

Betallösningar för e-handel

En viktig del av din e-handelslösning är att ha en eller flera betallösningar, så att dina kunder kan betala på det sätt de föredrar. Men vad betyder detta egentligen? Jo, enkelt uttryckt: du bör erbjuda de vanligaste och mest populära betalsätten på varje marknad, så att du inte missar några beställningar på grund av att kunder inte kan betala på det sätt de är vana vid.

I Sverige kan det vara Klarna och Swish, i andra länder, som exempelvis Tyskland, är PayPal populärt och på andra europeiska marknader kan det vara en lokal aktör, som iDEAL (en form av direktbetalning i bank) i Nederländerna och Vipps i Norge.

I vissa e-handelsplattformar kan det finnas en betallösning integrerad från start, som till exempel Shopify Payments – men till en kostnad. Det kan exempelvis vara så att du som webbutik betalar en viss procent av ordervärdet, plus ett par kronor i fast
kostnad per transaktion.

Det kan ofta vara bättre att ha en direkt dialog med den eller de betalleverantörer du vill använda, exempelvis lokala svenska betalföretag som Klarna, Nets, Qliro, Svea och Walley, som alla har så kallade checkout-lösningar där ett antal betalsätt erbjuds i en gemensam kassa (så att du slipper ha olika avtal till exempelförfaktura och kortbetalningar). Det kan också vara lättare att hjälpa kunder om problem uppstår och såväl du som de kan få hjälp av en lokal kundservice.

Säljer du endast till företag (B2B) och med riktigt stora belopp finns även betallösningar där även leasing och hyra kan ingå från till exempel Wasa Kredit.

Lär dig mer om e-handel

Det sker ständigt nya saker inom e-handel och digital marknadsföring, så det är viktigt att hela tiden lära sig nytt och se nya möjligheter. Så här kommer tips om var du löpande kan få ny kunskap, som hjälper dig att ta din e-handel till nya nivåer – för det finns många webbplatser, poddar och böcker som kan vara av intresse om du vill lyssna, läsa och lära mer.

Du kanske redan följer några av dessa poddar eller sajter, men tänk på att inte begränsa dig till de som är på svenska. När det släpps nyheter av till exempel Google så är det på engelska först, och sedan tar det ett tag innan det sipprar vidare till Europa och till mindre språk.

Så genom att ha koll på vad som händer på större e-handelsmarknader som USA och Storbritannien kan du fånga upp trender tidigt och vara redo när det är dags på den lokala marknaden

E-handelspoddar – poddar om digital försäljning

Poddar kan vara ett både kraftfullt och underhållande sätt att löpande lära sig nya saker och få nya perspektiv på e-handel.

Här följer en lista över bra poddar om e-handel eller ämnen relaterade till e-handel (som poddar om digital marknadsföring).

Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund
Podd där Tony Hammarlund på ett personligt och proffsigt sätt intervjuar branschexperter och marknadsförare för att lära dig mer om digital marknadsföring.

E-commerce Success
Podd om framgångsrik e-handel där framträdande personer inom e-handel intervjuas.

E-handelstrender
Sveriges äldsta podd om e-handel där programledaren Urban Lindstedt diskuterar med välkända e-handelsprofiler vad som är hetast och mest intressant i e-handelsbranschen just nu. Stor ”back-katalog” med intervjuer med e-handlare, så här finns mycket att lyssna och lära – inte minst om du är ny som e-handlare.

Svepet
Podd om senaste nytt inom e-handel från Ehandel.se (mötesplats för alla som arbetar med e-handel).

Framtidens E-Handel
Björn Påhlman Spenger träffar, intervjuar och samtalar med intressanta personer och entreprenörer inom e-handel, framför allt inom D2C e-handel (direct-to-consumer), det vill säga e-handel direkt från producent eller varumärke till slutkund utan mellanhänder eller återförsäljare.

Sökpodden
Podd från sökbyrån Pineberry med fokus på Google, SEO och SEM. Har också en stor ”back-katalog” med gamla avsnitt som du kan lära dig mycket av.

Sedan finns det naturligtvis tonvis med poddar om e-handel på engelska som också hanterar digital försäljning. Det är bara att gå in på till exempel Spotify och söka bland poddar där och leta upp din egen favorit om du hellre vill ha ett internationellt perspektiv.

Fördelarna med de svenska poddarna är dock att de intervjuar svenska e-handlare och tar upp frågeställningar och utmaningar som lokala e-handlare här ställs inför – så det är nog en bra idé att börja med dessa. För att sedan gå ut mer internationellt när du känner att du behöver ny inspiration.

Böcker och ljudböcker om e-handel och digital marknadsföring

Här följer en lista över böcker om e-handel och ljudböcker om digital försäljning som är relevanta för dig som e-handlare:

Arhammar, Joakim och Staunstrup, Pontus, Content marketing för alla, AP-förlaget, 2022

Berman, Michael och Wahlgren, Michael, Bygg en pengamaskin: Google Adwords för alla, Bullet Point Publishing, 2018

Boström Margareta och Nordlander Anna, Amazonkoden: så blir svenska företag vinnare i den amazonska eran, 2022

Bråth, Magnus och Wahlgren, Michael, Guldläge på nätet, Kalla Kulor Förlag, 2021

Gilan Arash och Staeger Nic, En djävel på e-handel, Southside Stories, 2022

Pettersson Christer, Gräv guld i dina egna kanaler, HOI Förlag, 2017

Pettersson Christer, SEO för alla (ljudbok), Magma Audio Publishing, 2019

Wessborg Bengt och Bergström Fredrik, Backstage commerce: How to be successful like a rockstar with your e-commerce business (boken finns som version för Kindle och som tryckt utgåva på Amazon), 2023

Du hittar de flesta av dessa böcker hos Adlibris eller Bokus eller via en tjänst för ljudböcker, som BookBeat, Nextory eller Storytel. Skulle någon titel vara svår att få tag på kan du alltid kolla på biblioteket eller vända dig till den nischade marknadsplatsen Bokbörsen, där framför allt begagnade men även nya böcker säljs.

Sedan finns det förstås, precis som med poddar, mängder av bra böcker om e-handel på engelska för en mer internationell publik. Många av dessa böcker är dock fokuserade på att sälja på marknadsplatser i allmänhet och på Amazon i synnerhet, så har du planer på att satsa internationellt via Amazon finns det mycket bra böcker där ute – både tryckta böcker, e-böcker och ljudböcker.

Bloggar, webbplatser och kurser om e-handel

Det finns många bra bloggar och sajter som skriver om att lyckas med e-handel och digital marknadsföring – här kommer några tips för att du på ett smidigt sätt ska kunna ha koll på vad som händer på e-handelsområdet.

Webbplatser och webbkurser om e-handel
Brath skriver om SEO, SEM och content marketing
Datadrivet: min blogg om datadrivet, e-handel, Google, innehåll och SEO
Ehandel, en mötesplats för alla som arbetar med e-handel
Ehandelstips.se, artiklar och nyheter för dig som arbetar med e-handel
Kurser om bland annat Google Ads plus Google Digitalakademin på Skillshop
Nordboost har kurser i e-handel och tillväxt
Nordic Tech Institute har kurser i digital marknadsföring och e-handel
Svensk Handel (artiklar, nyheter och rapporter)
Sökmotorkonsult: nyheter, inlägg och insikter från SEM- och SEO-byrån Pineberry
Topdog: blogg från SEO-byrån Topdog

Längre kurser för dig som vill gå en yrkesutbildning
IHM Business School och driver längre utbildningar inom e-handel och TUC har en distansutbildning, den vanligaste kurslängden är två år för att bli E-commerce Manager.

IHM har även längre kurser i digital marknadsföring likt andra utbildningsanordnare som Medieinstitutet.

Kunskap inför en utlandslansering

Det finns företag som Contentor och MakesYouLocal som har bra information på sina webbplatser om att lansera utomlands.
Även Business Sweden, som ägs gemensamt av staten och näringslivet, har bra kurser och event som du kan delta på för att
lära dig mer om en utlandslansering.

MakesYouLocal driver även eventet Succeed Abroad, som bland annat äger rum i Köpenhamn (14 mars), Stockholm (21 mars) och Villnius (18 april) under våren 2024.

Lokalisera allt i din butik för att lyckas internationellt

En framgångsfaktor för att lyckas internationellt är att lokalisera din butik och då måste alla sidor i din webbutik måste vara på det lokala språket, inte bara de populäraste.
Du vill uppnå samma lokala effekt som Care of Carl och Zalando, där det inte finns några trösklar för lokala kunder att handla. Och det gör du inte om det är dåligt översatt eller en blandning av olika språk på sidan.

Som inbiten löpare var jag nyligen inne på en svenskspråkig webbutik som egentligen är både seriös och bra (jag har själv handlat från dem), men som särskriver (”present kort”) och blandar engelska och svenska (”Available in many sizes”) på sina sidor. Vissa texter är dåligt översatta eller märkligt formaterade, som ”Nästa utskick 1d11t 8m18s”. Vilket naturligtvis inte är bra.

Så undvik hafsjobb – ska du lyckas på en ny marknad måste du lokalisera webbutiken fullt ut – den måste kännas som en lokal webbutik, där lokala kunder känner sig trygga att handla.