Ny e-bok och ljudbok om att sälja på marknadsplatser som Amazon, CDON och Fyndiq och annonsera via Retail Media för att driva försäljning kommer i oktober 2024. Boken som kommer finnas tillgänglig via alla ljudbokstjänster, som BookBeat, Nextory och Storytel.
Publiceringsdatum ljudbok: 2024-10-31.
Förlag ljudbok: Spjut Förlag.
ISBN ljudbok: 9789198910636.
Ur boken
Vad är Retail Media? Även kallad den tredje vågen av digital marknadsföring?
Och hur kan du skala upp din digitala försäljning genom att sälja på marknadsplatser som Amazon, CDON, Fyndiq och Zalando – för att nå fler köpberedda kunder och öka din lönsamhet?
”Marknadsplatser online och Retail Media” är boken och snabbguiden med allt du behöver veta om marknadsplatser på nätet och Retail Media – två tydliga möjligheter för dig att växla upp din försäljning online och nå nya köpberedda kunder.
Boken är skriven både för dig som vill veta mer om vad marknadsplatser online är och hur de fungerar och om vilka möjligheter Retail Media kan erbjuda för att nå dessa köpberedda kunder vid rätt tidpunkt, men kanske ännu mer för dig som redan driver e-handel och verkligen vill utforska nya möjligheter att skapa tillväxt genom att nå fler kunder, sälja mer och bli mer lönsam.
Det finns en del skillnader i vad du kan göra beroende på om du är en stor eller liten aktör och om du är ett eget varumärke som tillverkar produkter själv eller om du säljer andras varor och varumärken – och förstås om du har ett lokalt eller mer internationellt fokus. Men vi kommer att gå igenom alla de möjligheter som finns kring marknadsplatser för att du ska kunna sätta upp och skala din affär.
Plus de möjligheter som finns kring Retail Media. Antingen som säljare av annonsplats om du är en stor aktör, eller som köpare av annonsytor nära transaktionen för att påverka nya kunder att gå hela vägen och genomföra köpet. Men vi kommer till det lite senare i boken.
Vad är en marknadsplats?
Men låt oss börja med den första och självklara frågan: vad är egentligen en marknadsplats?För dig som vill sälja eller redan säljer på nätet är det en plattform via vilken du kan sälja dina produkter till de besökare och kunder som redan finns redo på en marknadsplats – det vill säga du behöver inte själv driva trafik utan drar i stället nytta av den trafik och de köpande kunder som redan finns på marknadsplatsen.
De mest namnkunniga marknadsplatserna i världen är giganter som Amazon och Alibaba, och på vår lokala marknad i Norden har vi andra kända marknadsplatser som CDON och Fyndiq.
Vi kommer att gå igenom alla de olika marknadsplatser som finns i den här boken, såväl lokala som regionala och internationella, men även möjligheten att starta en egen marknadsplats och bli navet i din bransch eller inom din kategori.
Plus att vi mot slutet av boken även kommer att gå igenom vad Retail Media är – en av Amazons största intäktskällor numera. Och det kan vara en intäktskälla även för andra stora e-handlare – eller ett sätt för dig som säljer på nätet att synas vid rätt tillfälle, så att det är just dina produkter som kunden väljer att lägga i varukorgen och köpa.
Varför är det så intressant med marknadsplatser?
Men: varför är det så intressant med marknadsplatser – och varför just nu?
Enligt en artikel från Boston Consulting Group i juni 2024 står marknadsplatser idag för 67% av den globala e-handelsförsäljningen till konsument. Vilket motsvarar en ökning på hela 40% under de senaste tio åren.
Och den fortsätter att växa – när myndigheten U.S. Census Bureau summerade e-handelstillväxten för första kvartalet 2024 i USA, så stod marknadsplatser för hela den tillväxten. All annan e-handel stod mer eller mindre still. Så det är marknadsplatserna som växer idag.
Störst i kategorin är, som sagt, giganter som Amazon och Alibaba, som båda erbjuder allt via sina marknadsplatser. Möjligheten att idag starta en ny, bred marknadsplats är därför väldigt begränsad, då den positionen redan är tagen.
Men: det som i stället händer är att det startas allt fler nischade, eller som man också säger, kurerade marknadsplatser. Där du kan sälja dina produkter om de passar in i sortimentet och i marknadsplatsens inriktning.
På engelska kallas dessa marknadsplatser även för Specialty Marketplaces. Helt enkelt marknadsplatser med fokus på en kategori eller ett område, och de startas oftast av redan befintliga och stora handlare med en bred kundbas i sitt segment.
Som Stadium och Åhléns i Sverige, Carrefour och Decathlon i Europa, och Best Buy och Macy’s i USA.
Vad ska du tänka på om du ska sälja på marknadsplatser?
Så till saken: hur kan man bedriva e-handel på marknadsplatser?
Utöver att driva en egen webbutik finns som sagt en annan möjlighet för dig som är e-handlare och vill driva digital försäljning: att sälja på marknadsplatser. Där du kan få tillgång till köpberedda kunder direkt, utan att behöva köpa och driva trafik till din egen webbutik.
Det finns marknader i Europa och världen där marknadsplatser är helt dominerande, till exempel i Tyskland och Kina. Ungefär en tredjedel av all e-handel i Tyskland sägs gå via Amazon, som var tidigt ute i Tyskland och skapade ett starkt och tryggt ekosystem där tyska konsumenter fortfarande gärna handlar. I Kina är andelen av all e-handel som går via marknadsplatser ännu större än i Tyskland.
I Sverige är det fortfarande vanligast att handla direkt av en e-handlare, även om Amazon öppnat upp sin verksamhet som växer sig allt starkare även här och marknadsplatser som CDON och Fyndiq har varit aktiva i många år.
Så här kommer det fina in: även om de flesta e-handlare fortfarande fokuserar på sin egen webbutik, finns möjligheten att parallellt sälja på marknadsplatser – för att få större räckvidd och nå ut bredare med sina produkter.
Eftersom marknadsplatsen tar en kommission – oftast runt 15-25 %, men betydligt mer om du även vill ha hjälp med att lagerhålla och skicka produkterna – krävs en rätt hög marginal på de produkter som du ska sälja via marknadsplatser.
Detta är ett mindre problem om du är ensam om din produkt och ditt varumärke och har en bra marginal, men om du återförsäljer andras produkter kan det bli svårt att hålla en hög och lönsam försäljning via marknadsplatser då flera företag kan sälja samma produkt, vilket driver ned priset – och din marginal.
Det brukar även vara precis detta som sker när Amazon, som tillåter många säljare av exakt samma produkt, går in på en ny marknad: att den generella prisbilden drivs ned. Vilket slår mot just marginalerna hos de som säljer dessa produkter på den lokala marknaden.
Som ett enkelt riktmärke brukar man säga att du bör ha minst 50 % i marginal på en produkt – och gärna mer – för att kunna lyckas och bli långsiktigt lönsam på en marknadsplats.
Retail Media
Så, vad är nu Retail Media – ett begrepp som syns allt oftare och som skapar mer och mer rubriker? Och som även kallats den tredje vågen av digital marknadsföring efter sökannonsering och annonsering i sociala medier.
Retail Media är egentligen precis vad det heter: betald media och betalda mediaplatser som man kan köpa hos en retailer, det vill säga hos en handlare – det kan vara hos en e-handlare som Amazon, men även hos en detaljhandlare som både säljer på nätet och i butik.
Så ska man förklara vad Retail Media är, så kan man kort säga att det är de olika annonsutrymmen, digitala och fysiska, som handlare gör tillgängliga för varumärken att köpa – i sin butik eller i sin digitala handel. Det vill säga annonsutrymmen som är väldigt nära en transaktion, till exempel när man söker efter en vara på en online-marknadsplats och får upp sponsrade produkter ovanför eller nära de icke-betalda resultaten, eller på skärmar i butik när du är på jakt efter en produkt där.
Och med handlare menas som sagt såväl rena e-handlare och digitala marknadsplatser som detaljhandelskedjor som har kunder i både digitala och fysiska kanaler. Men när vi går vidare i boken kommer vi helt inrikta oss på Retail Media med fokus på försäljning online – inte i butik. Och allra störst på Retail Media online är Amazon Ads, som drog igång redan 2012 och därmed har ett rejält försprång mot sina konkurrenter.
Ett annat begrepp som är vanligt i sammanhanget är Retail Media Networks – och Retail Media Networks är helt enkelt nätverk där du som varumärke och annonsör kan köpa och hantera dessa annonsplaceringar på ett och samma ställe.
Dessa nätverk kan drivas direkt av en e-handlare, som Amazon Ads, eller vara ett fristående nätverk som har flera olika kundkanaler i sitt nätverk (till exempel Criteos nätverk och plattform där du som annonsör i Tyskland från en plats kan synas hos detaljhandlare som Expert, Intersport och Mediamarkt).
Söker du en föreläsare om att sälja på marknadsplatser och om Retail Media?
Kontakta författaren av boken för till exempel föredrag eller andra event- här hittar du kontaktuppgifter till Christer Pettersson