Ska du gå in på nya marknader måste du lära känna kunden där

Intervju om hur du lanserar din e-handel och sedan tar dig in på nya marknader med Katrin Lundgren, VD och grundare av e-handelsplattformen Kodmyran Commerce, och även en välkänd och uppskattad profil i e-handelsbranschen sedan många år tillbaka.

Vad skulle du säga är den största utmaningen idag med e-handel om man ska dra i gång?

Om jag ska vara ärlig: tid. Precis som det alltid varit – att få tiden att räcka till för allt man behöver lära sig och för allt man behöver göra. Och att veta när man ska ta in de där specialisterna och när man faktiskt klarar sig ganska långt själv.
Sen tror jag också utmaningen är att lite grann förstå sig själv och sina drivkrafter: vad har jag för mål med den här e-handeln?
Ska jag bli störst och bli nästa Sportamore, nästa Outnorth, eller ska jag försörja mig själv och min familj? Eller ska jag ha det här vid sidan av ett annat jobb?
Och sen, som många har väldigt svårt för, stanna där.
Det kliar ju i fingrarna när man ser att omsättning och vinst ökar och det är lätt att dras med och drömma stort om ökad omsättning och en exit, fast det inte varit målet och kräver helt andra resurser. Och jag tror att en del faktiskt går på pumpen där.

Att de tänker att de också måste skala upp och internationalisera och göra allt möjligt som också kostar mer pengar och tid?

Ja, och helt plötsligt så har du ändrat målsättning för din butik, och visst, vissa lyckas, men ganska många slås också ut – men som skulle ha kunnat vara framgångsrika i det lilla formatet.

Du träffar ju många e-handlare och när de ska skala upp och internationalisera, vad är det viktigaste att tänka på då? Förutom att man ska ha sina mål klara från start.

Jag tror ju att du måste lära känna kunden och kunden kanske inte alltid beter sig likadant på alla marknader. En dansk kund, en tysk kund, en svensk kund, ja, visst det är en kund, men de har kanske inte samma köpmönster, de kanske inte har samma behov. Det är inte alltid det går att översätta rakt av.
Man måste helt enkelt lära känna det land man ska in i och lära känna målgruppen i det land man ska in i.
Tänk även på att din e-handelsplattform måste stödja betalsätt och fraktsätt som är populära i respektive land, vilket inte alltid stora, internationella plattformar gör.

Okej, men vilka marknader är lättast och vilka är extra tuffa att ta sig in på?

Det flesta börjar ju att sälja till våra grannländer eftersom det upplevs som lättast, men när gäller länder som kan vara tuffare skulle jag säga Tyskland – där kan det ju vara verkligt tuff konkurrens. Men det är svårt att säga, jag tror att det är olika från kund till kund.
Plus att vissa produkter säljer bättre i vissa länder.

Så är det ju, men en avslutande fråga: om man ska starta en e-handel idag – vad är den enskilt viktigaste saken att tänka på?

Det är tiden igen, att man inte ska underskatta hur mycket jobb det faktiskt är och hur mycket man faktiskt behöver lära sig. Och att våga erkänna när man inte klarar av vissa saker själv och då ta hjälp av specialister.

Det är verkligen sant, det tar många år att lär sig e-handel – och man blir aldrig riktigt färdig, eller hur?

Nej, det blir man absolut inte.

Artikel skriven av Christer Pettersson, författare och föreläsare som skrivit boken E-handel för alla, en bok där Katrin Lundgren delar med sig av sina bästa tips för att lyckad med e-handel.
”E-handel för alla” distribueras av bland annat Adlibris, Akademibokhandeln och Bokus.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *