Kurs i e-handel

Det finns många kurser och utbildningar inom e-handel, inte minst ett antal YH-utbildningar hos till exempel IHM Business School runt om i Sverige.

Men om du istället vill gå en kortare distansutbildning som tar upp alla delar inom e-handel, så har jag precis satt ihop en kurs i e-handel tillsammans med Nordic Tech Institute.

Kurs i e-handel på distans

Distanskursen i e-handel går igenom allt från affärsidé och erbjudande till praktiska delar som digital marknadsföring och logistik – helt enkelt allt du behöver veta för att starta din egen webbutik eller få den e-handel du redan arbetar med – själv eller som anställd – att växa och nå sin fulla potential.

Du får även lära dig hur du kan förbättra kundresan och därmed löpande optimera både dina kunders upplevelse och samtidigt öka din försäljning. Vi går även in på strategier för att till exempel bredda ditt erbjudande och lansera på flera marknader och det finns en helt egen del om att sälja på marknadsplatser som Amazon, CDON och Fyndiq (men även andra marketplaces som Allegro, Bol.com och eBay).

Så söker du en kurs inom e-handel och en e-handelskurs på distans är detta kursen för dig. Och vill du se Nordic Tech Institute-omdömen om kurserna som erbjuds hittar du här en länk till omdömen om Nordic Tech Institute

Innehåll i kursen om e-handel

Detta innehåller kursen i e-handel (hos
Nordic Tech Institute):

Kursintroduktion
Vad är e-handel?
E-handeln i Sverige
E-handel idag jämfört med vid starten

Ditt erbjudande
Din affärsidé
Exempel på e-handlare och deras unika position
Gör inte som Amazon och Apotea
Egna produkter eller andras varumärken
Egen webbutik eller sälja på befintliga marknadsplatser
Prissättning

Din e-handel
Din butik på nätet
Din kravspecifikation
Checklista för en bra kravspecifikation
Betallösningar

E-handel på marknadsplatser
Sälja på marknadsplatser
Marknadsplatser i Sverige
Amazon i Sverige
Fler marknadsplatser i Sverige
Driva egen marknadsplats
Marknadsplatser internationellt

Logistik och leverans
Hantera lager och leverans själv eller lägga ut på tredje part?
Vart ska du leverera produkter?
Vilka leveransalternativ finns det och vilka passar din e-handel?
Hur snabbt vill dina kunder ha sin leverans?
Fri frakt

Kundresan och kundupplevelsen
Kundresor inom digital handel
Friktionsfria kundresor
Kundresor för B2B och B2C
Optimera dina kundresor och öka din försäljning
Personas och personalisering

Marknadsföring
Driv trafik och kunder till din webbutik
Dina egna kanaler (som innehållsmarknadsföring och SEO)
Förtjänade kanaler (som kundomdömen och PR)
Köpta kanaler (som Google Ads och Google Shopping)
Lagar och förordningar: GDPR och Schrems II

Tillväxt och internationalisering
Hur ska du få din e-handel att växa?
Optimera för dina befintliga besökare
Attrahera fler besökare
Fler målgrupper och internationalisering

Lär dig mer om e-handel
Ordlista
Lästips och inspiration
Bloggar, webbplatser och kurser om e-handel
Poddar om e-handel
Böcker och ljudböcker om e-handel

Certifiering – testa dina kunskaper

Mer om kursen i e-handel

Efter varje del i kursen får du också uppgifter att utföra och kursen avslutas med en certifiering i e-handel där du måste klara minst 17 av 20 frågor för att få ut ditt diplom för avslutad och väl genomförd kurs i försäljning på nätet (det vill säga e-handel, som egentligen står för just elektronisk handel eller försäljning av varor och tjänster online).

I kursen finns även en del illustrationer som ska hjälpa dig som kursdeltagare i dina vägval som e-handlare, till exempel denna bild som visar hur du kan välja vad du ska sälja, hur du ska sälja och hur du ska leverera.

Här kan du läsa mer om denna e-handelskurs och om Nordic Tech Institute

Fler länkar om e-handel:
Bok om e-handel
Marknadsplatser och e-handel
Svenska e-handelsplattformar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *