Om din hemsida eller din webbutik är snabb kan spela stor roll när Google ska ranka din sida i sina träfflistor och dessutom är en snabb sida bra för dina användare.
Så hur snabbt en webbsida laddas spelar stor roll idag, inte minst för användarupplevelsen nu när vi använder våra mobiler för att gå ut på nätet. En långsam sida kan verkligen förstöra användarupplevelsen, men även din ranking på Google, eftersom laddningstiden är en viktig faktor när sökmotorerna bedömer var i sökresultatet din sida ska hamna.
Så även om du har en fantastisk webbsida med grymt innehåll och en lättnavigerad struktur, kan den hamna långt ned i söktjänsternas träfflistor om sidan är långsam och laddningstiden lång. Glöm därför inte att jobba med hastigheten precis som med mobilvänligheten – om du säkerställer att din sida fungerar bra i mobilen och är snabb att ladda kan du lägga ännu mer kraft på bra produkter och bra innehåll, det vill säga det som verkligen driver din affär framåt.
Vill du testa hastigheten på din sida har Google ett bra och kostnadsfritt verktyg du kan ta hjälp av: Test My Site.
Du matar helt enkelt in webbadressen till exempelvis din butik och får sedan tillbaka två resultat mellan 1 och 100: ett för mobilen och ett för datorn, samt ett resultat för hur mobilvänlig din sida är.
Förutom dessa resultat får du tips på vad som bör och vad som kan korrigeras på din sida för att förbättra laddningstiden och resultatet.
Det finns en mängd saker du kan göra för att snabba upp laddningstiden, så ta hjälp av din IT-avdelning eller motsvarande för att till exempel optimera koden, ha rätt hosting (snåla inte med hostingen och bandbredden för din sajt eller din butik) och komprimera eller dra ned på bildstorlekar.
En bra startpunkt är de tips du får när du testar din sajt i Googles Test My Site-verktyg.
Under 2016 lanserade Google även en öppen standard kallad AMP, Accelerated Mobile Pages. AMP är en teknik för att bygga webbsidor så att de inte blir så resurskrävande utan går snabbare att läsa in, inte minst på mobila enheter.
Målgruppen är framför allt mediehus, som ofta har många bilder, många skript och mycket annonser på sina sidor. Detta påverkar laddningstiden och användarupplevelsen negativt, vilket användandet av AMP ska kunna avhjälpa.
Texten är hämtad från nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.
Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON