Datadriven utveckling av sortimentet på nischade marknadsplatser

Det finns många marknadsplatser på nätet där du som producent eller återförsäljare kan sälja produkter till en slutkund: det kan vara en mer generell marknadsplats som erbjuder de flesta typer av produkter, som Amazon och CDON, eller en nischad marknadsplats inom ett visst segment.

Stadium Connect är en nischad marknadsplats inom sport och sportmode och ett annat exempel är Zalando som är en nischad marknadsplats inom mode (framför allt kläder och skor).

Breda och nischade marknadsplatser

Den stora skillnaden mellan dessa marknadsplatser är att en bred marknadsplats som Amazon vill ha många säljare av samma produkt (för att öka konkurrensen och driva ned priset) medan en nischad – eller kurerad – marknadsplats vill ha en säljare per produkt och det är tillverkaren av produkten (för att driva kvalitet och samarbete med varumärket).

Utöver Stadium Connect och Zalando finns många andra exempel som Decathlon, Elgiganten och Åhléns. Gemensamt för många av dessa är också att de användaren samma tekniska plattform från Mirakl (franskt SaaS-bolag med en populär plattform för att driva marknadsplats med tredjepartssäljare).

Fördelar med att driva en kurerad marknadsplats

Vilka fördelar finns det för starka aktörer online (som Stadium, Zalando och Åhléns) att starta en marknadsplats och låta externa aktörer sälja på webbplatsen?

  1. Större sortiment till slutkund – helt enkelt en möjlighet att erbjuda ett bredare och fylligare sortiment.
  2. Möjlighet att prova på produkter online som – om de säljer bra – sedan även kan fylla hyllorna i de fysiska butikerna (ett datadrivet sätt att utveckla butikssortimentet).
  3. Ett närmare samarbete med varumärken där det blir lättare att ta in hela sortimentet från en producent online, även produkter som inte säljer lika frekvent eller kringprodukter som reservdelar som det kan vara svårt (och olönsamt) att hålla i lager.
  4. Ökad lönsamhet genom att tjäna pengar på trafiken – de som besöker din butik online kanske söker efter något du inte tillhandahåller idag, men genom att släppa in externa säljare på samma plattform kan du driva försäljning av produkter du inte har för leverans i ditt eget sortiment idag.

Podd om marknadsplatser

I ett avsnitt av podden Ehandelstrender fick jag möjligheten att samtala med Tommy Resin, Head of Digital Business på Stadium och ansvarig för marknadsplatsen Stadium Connect, om utvecklingen av nischade marknadsplatser där Tommy var tydlig med hur positivt det kan vara för alla parter (Stadium, leverantörer och kunder) att arbeta datadrivet, erbjuda ett större sortiment och över tid låta kundernas preferenser utveckla sortimentet såväl online som i butik.

För ett datadrivet arbetssätt innebär för Stadium att ligga nära kunderna och hela tiden utveckla produktsortimentet utifrån data och insikter från Stadium.se (där även partnerprodukter som inte säljs i butik finns med): ”Vi tror att tiden är förbi då vi väljer till kunden, utan vi behöver ett sortiment som kunden vill välja bland. Därför har vi gjort så att de partnerprodukter som kommer in hanteras med lika värde, så tar man till exempel vårt sök [på Stadium.se] som drivs av en AI-motor så hanteras de lika där och i våra rekommendationsalgoritmer så hanteras de också lika och har lika stor chans att komma upp i produktlistningar.

Erfarenheter och tankar framåt kring nischade marknadsplatser

I podden pratar vi vidare om Stadiums erfarenheter av den första tiden som kurerad marknadsplats och går på djupet kring vad som skiljer dessa marknadsplatser från breda alternativ som Amazon och CDON.

Avslutningsvis spanar vi även framåt och går även in på hur dessa marknadsplatser och de varumärken som ansluter sig kan nyttja relevant kunddata för att utveckla såväl erbjudande som sortiment för att bättre tillmötesgå kundernas behov i olika kanaler.

Läs mer om poddavsnittet på Ehandelstrender
Lyssna på poddavsnittet på Spotify
Länk till Stadium Connect (Stadiums marknadsplats)
Länk till Zalando Partner University (Zalandos partnerprogram)

Fler sätt att öka lönsamheten på befintlig trafik – läs mer om Retail Media

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *