Jag har tidigare skrivit om marknadsplatser på nätet och de utmaningar de står inför och nu kommer ytterligare en spelare in på arenan: Webgallerian.
Det är lätt att sympatisera med de ambitioner Webgallerian har, det vill säga att hjälpa mindre webbutiker att synas och höras och att ge konsumenten en attraktiv shoppingupplevelse. Så jag hoppas verkligen att de lyckas.
Samtidigt tror jag Webgallerian kommer få en tuff resa: de har redan varit igång i fem år utan synbara framgångar och antalet aktörer på marknaden är fler och framför allt större än 2012 när verksamheten startade. CDON Marketplace och Fyndiq är väl de största aktörerna lokalt och snart öppnar även Amazon i Sverige.
Läs mer om Webgallerian och deras satsning på Dagensanalys.se
Uppdatering september 2020:
Webgallerian har bytt namn till Younited Boutiques, vilket nog är vettigt då Webgallerian aldrig var en sida som kom igång eller fick något genomslag.
Uppdatering augusti 2024:
Younited Boutiques är inte längre aktiv men Webgallerian driver även en annan marknadsplats som heter Mymall som verkar ha tagit över satsningen på Younited Boutiques. Precis som tidigare satsningar verkar dock trafiken vara begränsad till marknadsplatsen och likt tidigare verkar SEO-arbetet ha en del övrigt att önska och förstasidan på Mymall har följande sidtitel: ”Landing 2024 | My Mall”.
Mymall.se har, enligt Ahrefs, något mindre organisk trafik än den här bloggen.
Källa: Ahrefs Website Traffic Checker 13 augusti 2024
Ett svar på ”Marknadsplatser på nätet”