Satsar du på content marketing och på att ta fram bra innehåll? Och på att sprida ditt innehåll i egna och externa kanaler?
Låt oss även säga att du har fått en bra spridning av ditt innehåll i egna och externa kanaler som du har tillgång till, men ändå vill ta det ett steg längre – utan att det får kosta några pengar, eller åtminstone väldigt begränsat med pengar. Vad gör du då?
Det är då det är dags för outreach!
Outreach och spridning av innehåll
Outreach handlar helt enkelt om att söka upp andra aktörer på nätet som skulle kunna vara intresserade av ditt innehåll, och som sedan förhoppningsvis publicerar delar av det på sin egen webbplats. Så på svenska skulle man kunna översätta det till ”uppsökande verksamhet för spridning av innehåll och förhoppningsvis även länkar”.
Vilket blir både långt och krångligt, så vi håller oss till outreach.
Man kan även definiera outreach så här:
Ditt systematiska arbete för att kontakta och nå ut till andra aktörer på nätet för att de ska känna till och vilja engagera sig i det innehåll du tar fram.
Alternativet till outreach – om du vill nå utanför dina egna kanaler – är att vänta och hoppas på viral spridning, det vill säga att det innehåll du tar fram får fötter och sprider sig självt. Vilket ju är toppen, men ingenting jag skulle rekommendera – åtminstone inte om du har en någorlunda hög ambitionsnivå för din innehållsmarknadsföring. Då får ju inte slumpen vara din viktigaste faktor.
Outreach – hur gör man?
Hur gör du då för att kontakta andra aktörer när du vill skapa spridning? Och vilka bör du ta kontakt med?
Jag har jobbat på ett antal sajter och ansvarat för ett antal webbutiker genom åren och verkligen lärt mig hur man inte ska göra: skicka intetsägande, standardskrivna mejl där vanligtvis en byrå berättar om vilket fantastiskt innehåll de tagit fram som du kan få använda gratis. Mot att du länkar tillbaka till källan, som kan vara allt från ett stort välkänt varumärke till ett mer okänt företag eller – vilket inte är helt ovanligt – en gamblingsajt.
Jag brukar roa mig med att mejla tillbaka till dessa företag, som av någon anledning ofta har sitt säte i London, och fråga lite mer i detalj vilket innehåll det handlar om och vad de skulle kunna erbjuda i gengäld – till exempel betalning, trafik eller möjlighet för oss att medverka på någon annan sajt.
Då brukar en av två saker hända: antingen blir det total radiotystnad och det tar slut där, eller så kommer det snabbt ett mejl tillbaka som förklarar att de lägger tid på välskrivet och sök motor optimerat innehåll som vi kan få använda helt gratis. Mot att vi lägger med några länkar till deras uppdragsgivare.
Tar man det ett varv till och undrar hur det kommer sig att de – byrån – ska erhålla betalning för sitt arbete medan vi, som ska publicera detta innehåll, inte ska få något tillbaka för den tid vi lägger ned, så brukar det resultera i ett kort mejl som förklarar att det inte finns någon budget för sponsrade inlägg eller annan betalning. Det här har hänt mig massor av gånger och jag blir lika förvånad varje gång över naiviteten och, faktiskt, respektlösheten som dessa betalda outreach-konsulter visar.
Outreach – kontakta potentiella samarbetspartners själv
Så gör tvärtom. Visa respekt och mejla eller ring själv – skicka inte fram en konsult som skriver standardmejl som vilken sajtägare som helst snabbt ser igenom.
Det handlar ju egentligen om sunt förnuft. Om du, som kan din produkt och ditt ämnesområde, hör av dig personligen på ett bra sätt med en bra idé och ett bra innehåll för att skapa en relation och få till ett långsiktigt samarbete, så ökar chanserna dramatiskt att ditt outreach-arbete blir framgångsrikt.
Men: det är ett hårt arbete. Och det kan vara ganska likt den utmaning som många telefonförsäljare står inför varje dag: att ta många ”nej” innan det kommer ett ”ja”. Låt dig inte nedslås av det. Och ha om möjligt gärna ett ess i rockärmen. Till exempel ett bra svar på frågan: ”Vad kan vi få av er i utbyte?”
Ibland finns det ju ingenting att ge i utbyte, beroende på vilken sajt eller aktör det handlar om, men i vissa lägen kanske du har något att erbjuda?
Texten är hämtad från nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.
Gräv guld i dina egna kanaler finns även på Storytel.
Vill du lära mer om SEO finns här en checklista SEO.
Ett svar på ”Outreach för att nå ut med ditt innehåll”