Parken Zoo i Eskilstuna kör just nu hårt med sin kampanj ”Tillsammansbiljett – Bjud in 8 Facebookvänner så får ni en egen guide som berättar allt om djuren”, bland annat via reklamskyltar i T-banan i Stockholm.
Är detta Social Shopping? Eller kanske snarare en form av ”Group Buying” med en inbjudningsfunktion integrerad med Facebook?
Det man får, om man skrapar ihop åtta vänner som vill besöka Parken Zoo, är en gratis guide (värde 480 kronor) och möjlighet att dela upp betalningen.
Själva funktionen är annars rätt väl utförd och enkel att använda:
”Markera vilka vänner du vill bjuda med dig till Parken Zoo. Därefter väljer du de datum du kan åka dit.
Dina utvalda vänner kommer att få ett meddelande från dig på Facebook med datumförslagen, så att de enkelt kan svara vilka dagar som passar dem bäst.
Jag tror att Parken Zoo säkert kommer få en hel del publicitet kring denna sociala kampanj, men själv tror jag att detta skulle fungerar ännu bättre för events som konserter och festivaler, inte minst om den som ska organisera gruppen också kan erbjuda olika sätt att dela upp betalningen.