Content marketing för B2B – är det annorlunda jämfört med content marketing för B2C och i så fall hur?
Veckan som gick hade jag förmånen att få prata på konferensen B2B Forum i Oslo på just detta tema och det slutsats jag kommit fram till är: nej. Eller nja: det mesta inom content marketing fungerar lika bra för B2B som för B2C.
Den gamla idén om att B2B-affärer är mycket mer komplexa (vilket förvisso är sant om man tittar på antalet personer som är iblandade i beslut vid B2B-affärer, kundspecifika avtal med olika priser m.m.) och att därför gränssnittet oockså måste vara komplext och komplicerat gäller inte längre. B2B-kunder vill, precis som kunder inom B2C, enkelt kunna handla på vilken enhet som helst och enkelt få tillgång till alla typer av information utan att behöva logga in eller sitta bakom PC:n på jobbet för att kunna beställa.
Innan jag åkte till Oslo pratade jag content och content marketing med två riktigt duktiga B2B-profiler: Eva Östergren, Marknads- & Sortimentschef, CMO på Hafa Bathroom Group och Fredric Johansson, E-handelschef på Runelandhs.
Hafa lanserade din nya webbplats för sex månader sedan och publicerar allt innehåll på webben. På frågan om det finns någon skillnad på B2B och B2C svarar Eva: ”Kraven är egentligen desamma mellan B2B och B2C, men B2B kräver lite mer. Innehållet är djupare för B2B.”
Fredric Johansson är inne på samma linje, d v s att skillnaderna är väldigt små: ”Vi bygger vår butik så mycket som möjligt som B2C, det är ju det kunderna är vana vid.”
Fredric tror mycket på innehåll och tror att det totala fokus på produkt och pris, och ingenting annat, som ofta råder inom B2B kommer förändras och att B2B-företag också måste erbjuda sina kunder bra och engagerande innehåll, t ex filmer som beskriver hur produkter fungerar och annat content fokuserat mot utbildning: ”Innehåll kommer regera även för B2B.”
På B2B Forum i Oslo talade även Olaf Nykrem från Malorama som delade med sig av sina erfarenheter och, precis som Fredric Johansson, ser Olof att användargränssnittet för B2B måste bli lika bra som B2C: ”B2B-kunder tar till sig samma sätt att handla som B2C-kunder och använder samma digitala hjälpmedel. De använder också söktjänster precis som konsumenter gör och nu kommer 73 % av trafiken via Google.”
Så, sammanfattningsvis, B2B-kunder vill – precis som B2C-kunder – handla på alla möjliga typer av enheter med ett enkelt och smidigt gränssnitt och ha tillgång till all information och all data, som för B2B ofta är djupare och mer detaljerad (t ex produktspecifikationer).
Och content marketing för B2B kan hjälpa dig som bedriver försäljning mot företag att få mer lojala kunder och mer trafik från sökmotorer som Google där många potentiella kunder startar sitt sökande efter en produkt eller tjänst.