Om någon skulle fråga mig vad som är det absolut viktigaste att göra för att lyfta en sajt eller en e-butik, skulle jag säga SEO. Utan tvekan.
SEO står för sökmotoroptimering och med sökmotor menas idag Google. Tidigare fanns även AltaVista, Yahoo och MSN, men idag finns egentligen bara Google och Bing kvar, i alla fall i Sverige. Och eftersom Google står för över 90 % av sökningarna är det Google du ska optimera din sida för.
Hur fungerar Google?
Om man ska förenkla det Google och andra sökmotorer gör så använder de sig av ett program – en spindel eller web crawler – som hämtar hem information från i princip alla världens webbplatser. Det kan vara text och bild, men även information om vilka länkar som går in och ut från webbplatsen och hur ofta och var ditt varumärke syns på andra platser på nätet.
Sedan strukturerar sökmotorn upp denna information och presenterar ett så relevant resultat som möjligt, ofta i form av en träfflista med tio ”äkta” träffar och annonser runt omkring. De tio träffarna brukar kallas organiska, eftersom de inte går att köpa utan ska presenteras så naturligt och relevant som möjligt, medan annonserna, som ofta placeras ovanför och under de tio träffarna, går att köpa (de kallades AdWords hos Google och Bing Ads hos Bing – numer heter de Google Ads och Microsoft Ads).
Sökmotoroptimering handlar om hur du ska maximera dina möjligheter att hamna så högt upp bland söktjänsternas organiska träffar som möjligt och därmed få ny trafik och nya kunder. Helt enkelt vilket innehåll du ska satsa på och hur du ska strukturera och presentera detta innehåll på webben.
SEO och strukturen i din webbutik
Innehållet och strukturen på din webbplats eller webbutik ska göra det tydligt för såväl dina besökare som för sökmotorn vad varje sida handlar om och hur man enkelt tar sig vidare för att till exempel läsa mer eller ta sig till en annan del av sajten. I klartext: du bygger din sajt eller butik för dina besökare. Google är en av dessa besökare och dessutom den enskilt viktigaste av dem.
Så om du ser Google som din viktigaste besökare utan att för den skull glömma alla de andra, är du på rätt spår.
Och uppsidan är enorm: om Google gillar din sida och visar den högt upp i sökresultatet när någon söker på ord och fraser som är relevanta för det du säljer, kommer du få ny trafik och nya kunder. Utan kostnad. Och sannolikt över lång tid.
För även om Google ändrar sitt sätt att sortera träffar i sina träfflistor så är dessa förändringar inte något som inträffar varje dag, medan det är precis tvärtom med Googles köpta träffar – det vill säga de upp till fyra annonser som ligger överst och de upp till tre annonser som ligger nederst på Googles träfflistor och som är markerade med ”Annons”. Eller kanske snarare ”annons”, med väldigt små bokstäver, för det är långt ifrån alla besökare som förstår att dessa träffar verkligen är köpta.
Dessa köpta träffar slutar visas så fort du stänger av dina annonsköp, eller om du drar ned budgivningen och visar att du inte längre är beredd att betala lika mycket för ett klick från dessa träffar. Medan de organiska träffarna, som du inte betalat för, har fördelen att det inte finns någon av- eller på-knapp. De visas löpande, så länge Google bedömer att din sajt eller din butik tillhör de tio mest relevanta träffarna.
Läs mer om SEO
Läs mer om du du praktiskt kan jobba med SEO för din butik:
Checklista SEO
SEO och länkar, checklista med åtta punkter
SEO och outreach
SEO – skriv bra och säljande titlar
SEO och satellitsajter
Böcker, poddar och webbplatser om SEO:
AndersIvar – blogg om e-handel, Google och CRO
Brath – SEO, SEM och content marketing
Sökmotorkonsult – Google, SEO och SEM
Topdog – SEO
Sökpodden – Podd från sökbyrån Pineberry med fokus på SEO, SEM och annonsering på Facebook.
Guldläge på nätet – bok av Magnus Bråth och Michael Wahlgren
SEO för alla – ljudbok av Christer Pettersson på bland annat Storytel
Denna bloggpost om SEO är ett omarbetat utdrag ur boken Gräv guld i dina egna kanaler.
Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på Bokbörsen
Gräv guld i dina egna kanaler som ljudbok finns bland annat på Storytel.
Denna bloggpost skrevs i februari 2018, men har uppdaterats 2019.