Vad är satellitsajter och varför kan satellitsajter vara ett effektivt sätt att få trafik och länkar till din primära webbplats?
Satellitsajter är precis vad de låter som: sajter som rör sig runt din huvudsajt eller din webbutik i samma ”solsystem”, det vill säga i samma bransch eller på samma tema. Satellitsajternas uppgift är att stötta din huvudsajt med relevanta inlänkar.
Det kan till exempel handla om en webbutik som säljer produkter för vintersport, och som förutom huvudsajten även driver några mer nischade sajter under namn som snowboardjacka.se och telemarksskidor.se. På dessa nischade sajter kan butiken skriva ännu mer detaljerat kring snowboardjackor och telemarksskidor och på så sätt ha goda möjligheter att ranka bra på Google. Dessutom finns här alla möjligheter att sedan länka tillbaka till huvudsajten, vilket ju då uppfattas som väldigt relevanta länkar av sökmotorerna.
Satellitsajter har varit ett populärt sätt att skaffa inlänkar under många år, men är samtidigt rätt tidskrävande. Jag tycker att det kan vara ett bra sätt, förutsatt att du har en bra idé, ett bra domännamn och verkligen skapar en sajt som kan stå på egna ben och verkligen attrahera egna besökare och egna inlänkar – för att sedan på ett positivt sätt spilla över på huvudsajten.
Lägg dock inte tid på att bygga upp halvbra sajter med halvmycket innehåll, då är det bättre att du satsar 100 % på din huvudsajt.
Texten är hämtad från nyutkomna boken Gräv guld i dina egna kanaler.
Gräv guld i dina egna kanaler finns att beställa på på Adlibris | Akademibokhandeln | Bokus | CDON
Gräv guld i dina egna kanaler finns även på Storytel.
Ett svar på ”Satellitsajter”