E-postmarknadsföring och e-postutskick är många e-handlares bästa vän, men hur många av mottagarna ser fram emot dessa nyhetsbrev likt huvudpersonerna i den klassiska filmen ”You’ve got mail” från 1998 med Meg Ryan och Tom Hanks?
För det finns verkligen två sidor av e-postmarknadsföringen: den positiva där såväl e-handlare som kunder föredrar e-post som kommunikationskanal (enligt E-barometern 2016) och den negativa som Ehandel.se rapporterade om i veckan som gick där så många som 90 % av de som handlat av en e-handlare det senaste året avregistrerat sig från nyhetsbrev för att de kommer för ofta eller helt enkelt inte är tillräckligt intressanta.
Vi pratade även om nyhetsbrev och e-postmarknadsföring i senaste poddavsnittet av E-handelstrender och vi – Carin Blom, Urban Lindstedt och jag – var rörande överens om att e-postutskick är viktiga men de måste vara relevanta och intressanta och det måste vara slut med bulkutskick, dvs. utskick där e-handlare skickar ut samma nyhetsbrev till alla kunder, oavsett vad de är handlat och oavsett vad de är intresserade av.
Jag tittade igenom min mejlbox för att se vilka nyhetsbrev jag fått den senaste veckan och här några av de bulkutskick jag fått:
– Från Apotea: köp Alfons Åberg-produkter, till exempel barntandborstar, för barn mellan 0-3 år.
– Från Med24: köp insulinpennor.
Som ni säkert anar har jag inte små barn och jag har inte diabetes, så varför skickar etablerade e-handlare den här typen av oriktade nyhetsbrev som driver mig som konsument till att avregistrera mig?
Jag tror svaret är att e-postmarknadsföringen, även i stora bolag, är styvmoderligt behandlad och att segmentering och intressant innehåll som verkligen speglar konsumenternas intresse inte är så vanligt idag som det borde vara.
Men jag tror det kommer förändras och det fort, för om konsumenterna tröttnar på att erhålla utskick utan värde – hur ska e-handlare då kommunicera kostnadseffektivt med sina kunder?