Det har varit en aktiv vår kring e-handeln med flera konferenser under kort tid.
I mars gick Emeet och Webbdagarna av stapeln och i maj är två nya konferenser med e-handelsfokus inplanerade: Nordic eCommerce Summit 9-10 maj (i Stockholm) och Scandinavian e-Business Camp 24-25 maj (i Göteborg).
Jag var med på Emeet och Webbdagarna och måste säga att båda dessa konferenser, om än väldigt olika, var otroligt bra: bra innehåll, bra mingel och möjlighet att träffa branschkollegor och bra lärdomar att ta med sig hem och tillämpa i vardagen.
Vad kunde man då ta med sig hem som e-handlare efter Emeet och Webbdagarna?
Vi börjar med Emeet. Som ju egentligen är en konferens, där deltagarna själva skapar innehållet i konferensen. Och den stora uppsidan med Emeet är just alla aktiva deltagare, som bjuder på sin kunskap – och sig själva. Det kändes nästan som en stor familj som sågs för att prata e-handel ur alla möjliga perspektiv – från marknadsföring och internationell expansion till teknik och logistik.
Och i en familj ska man ju ha familjära namn, så på Emeet fick vi chansen att träffa Arne på Posten, Patroner-Ola, Klarna-Fredrik och Tonerkungen. Listan kan göras lång på personer som bygger e-handels-Sverige i gärning och ord.
Det jag främst tar med mig från Emeet är Klarna-Fredriks uppmaning till svenska e-handelare: ”Jag tror att svenska e-handlare måste bli mycket mer aggresiva i sin kundbearbetning. Våga mer!”
Klarna-Fredrik, eller Fredrik Lennström som han egentligen heter (numer ”Klarnas öra mot e-handelsmarken”, men tidigare webbchef på Ginza.se), förde fram Amazon som ett bra exempel att lära av, en e-handlare som inte drar sig för att skicka sina kunder ett mejl i veckan och som segmenterar och känner sina kunder in i minsta detalj.
Våga var även ett tema som gick igen i en rad andra diskussioner på Emeet: ”Våga skicka pressmeddelanden”, ”Våga nischa dig”, ”Våga lansera på flera marknader”. Våga!
Webbdagarna, då? Jo, årets upplaga var större än någonsin, 1.300 deltagare, tre dagar och mängder av parallella spår som ”E-handel”, ”Webbstrategi” och ”E-postmarknadsföring”. Om Emeet var familjär och deltagardriven, så höll Webbdagarna internationell standard med välrenommerade talare och en imponerande bredd.
På e-handelsspåret under dag 1 av Webbdagarna stod Arne på Posten, och Richard Woodbridge från Nelly.com, för två intressanta och tankeväckande uttalanden:
– Endast 10-15 % av de svenska e-handlarna är lönsamma, Arne på Posten.
– Vi har en obegränsad marknadsbudget och vi har vuxit 4.000 % på på 4 år, Richard Woodbridge, sälj- och marknadschef på Nelly.com.
Så även på Webbdagarna var temat för e-handlare: Våga mer!
Våga växa, våga expandera geografiskt, våga utöka sortimentet, våga låta marknadsföringen kosta pengar så länge du har koll på Cost of Sales och hur mycket försäljning respektive marknadsföringsaktivitet ger.
Håll inte igen.