Träffade Christian Rudolf som driver Disruptive.nu igår och pratade om e-handel, SEO, inlänkar och annat smått och gott.
Trafikköp är ju en stor och ökande kostnad för många e-handlare, så SEO i allmänhet och inlänkar i synnerhet (eftersom de inte kräver något tekniskt jobb, mer tjat och charm) är stora ämnen på i princip alla e-handelskonferenser. Men finns det någon mirakelmedicin därute, några tips som verkligen fungerar?
Tillsammans med Judith Wolst har Christian Rudolf börjat göra enkla videor inspelade med en handkamera för under 3.000 kronor där de delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter kring till exempel SEO och inlänkning – kunskap som man inte så lätt finner i handböcker eller i föredrag på konferenser.
Här ser du den första videon om hur e-handlare kan arbeta med att få länkar till sin butik (och därmed få mer köpbenägen trafik från Google):
Är du e-handlare och passionerat intresserad av SEO? Då hittar du ännu mer i följande SEO-post på Disruptive.nu.
Judith Wolst och Christian Rudolf har även spelat in en video om Facebook och hur du som e-handlare kan tjäna pengar via Facebook (och hur du sökoptimerar även din Facebook-sida):
För även om, som Christian själv säger: ”Facebook är mer för att dela än köpa”, så finns en jättepublik där. Så det krävs inte någon hög klickfrekvens eller konverteringsgrad för att skapa försäljning via Facebook.
Men trötta inte ut era vänner och följare – max vart fjärde inlägg bör vara kommersiellt. Som en tumregel.