Framtidens marknadsavdelning – marknadsföring i en ny tid

Hur ser framtidens marknadsavdelning ut och vad innebär det när vi pratar om marknadsavdelningen 2.0 där det handlar om teknik och unikt innehåll som ska driva såväl kännedom som leads och affärer? Och vilken marknadsföring är mest effektiv för små och nystartade företag, som inte har obegränsat med resurser att satsa på annonsering och reklam, oavsett hur relevant och riktad den än är?

Igår ledde jag ett webinar där vi hade besök av Yasmin Tilles, marknadschef på internetsäkerhetsföretaget Detectify, som berättade om sin resa och hur Detectify som liten svensk startup lyckats växa och få stort genomslag och bli ledande i sin nisch med en väldigt begränsad marknadsbudget.

Så hur kan du marknadsföra och sälja utan eller med begränsad marknadsbudget? Och – som i fallet med Detectifiy – till och med lyckas bygga ett globalt varumärke och redan från början se ut som ett stort företag (även om det initialt är en rätt liten startup)?

Yasmin berättar att Detectify har tre huvudsakliga kanaler för sin marknadsbearbetning:
1. Global PR
2. SEO (eller sökmotoroptimering)
3. En satsning på egna stjärnor (rockstars)

Vi börjar med global PR. Genom att löpande producera unikt och högkvalitativt innehåll på sina två bloggar, Detectify Labs och Detectify Blog, har Detectify framgångsrikt lyckats få genomslag i stora internationella tidningar och på nyhetssajter som Ars Technica, Computerworld, Mashable, SC Magazine och The Register. The Next Web var en av de första internationella publikationerna som plockade upp Detectifys innehåll och de beskrev i sin artikel Detectify som ”the Swedish security giant”, en mycket hedrande beskrivning av en rätt ny startup belägen i Hornstull i Stockholm.

Sedan starten 2013 har Detectify i internationella och lokala media fått mer än 250 artiklar via sitt aktiva PR-arbete.

Yasmin bjuder på fem råd kring vad du ska tänka på i ditt PR-arbete när du bestämt dig för att satsa på unikt innehåll och ”outreach” (uppsökande aktiviteter) som en del av er marknadsföring:
1. Skicka inte intetsägande pressreleaser om er ”revolutionerande produkt” (om det inte är så att den verkligen är revolutionerande)
2. Mejla journalister som tidigare har skrivit om liknande nyheter för att skapa kontakt och intresse
3. Skriv alltid personliga mejl och länka gärna till tidigare artiklar
4. Knyt kontakter redan i förväg, så du inte behöver jaga kontakter när du har något du vill skapa intresse för
5. Leverera alltid kvalitet

Vad är då bra kvalitet när vi pratar om PR och att få bra genomslag? Yasmin menar att innehållet ska vara aktuellt, unikt och ha en lokal anknytning. Det ska också vara bra storytelling som väcker intresse och känslor.

Ett annat tips är att se till att du har en teknisk resurs i ditt marknadsteam, vilket kan öppna nya möjligheter för er marknadsföring och er PR.

Om vi går vidare till SEO, eller en satsning på att generera organisk (icke-betald) trafik från Google och andra sökmotorer, så har satsningen på pressbearbetning och unikt innehåll lett till en ökning i Google-trafiken på 350 % mellan 2016 och 2018. Den organiska trafiken står nu för ungefär hälften av Detectifys trafik och bolaget har från start varit organiskt drivna.

De två bloggar som Detectify driver har varit en viktig resurs för att nå den stora tillväxten i organisk trafik från sökmotorerna.

Den tredje kanalen som Detectify satsat på är att skapa egna stjärnor – eller rockstars – som är duktiga inom sitt område och som på olika sätt kan delta i interna eller externa event som experter och inspiratörer.

Yasmins råd är att inte bara satsa på de mest uppenbara som VD och andra chefer utan verkligen anstränga dig för att inventera ditt företag på rockstars, som sedan kan bli företagets profiler och delta på event, ge intervjuer och skriva bloggposter.

Det kan ta tid att få fram dessa profiler, men det är en investering och Yasmins fyra bästa tips i processen att identifiera dina stjärnor är att:
1. Genomföra intervjuer med personalen, ta reda på anekdoter och bakgrund och drivkrafter
2. Lägg sedan tid på att coacha de som blir profiler
3. Hitta rätt innehållsformat för rätt profil (event, intervjuer, video, artiklar, bloggposter etc.)
4. Pitcha framför allt profiler i ditt PR-arbete, inte ditt företag

Om det trots att du ansträngt dig och intervjuat dina skickliga kollegor är svårt att få fram tillräckligt många profiler, så tipsar Yasmin om att utöka kretsen – profiler kan också vara investerare, styrelsemedlemmar eller följare i sociala medier och andra ambassadörer som gillar och gärna engagerar sig närmare med ditt företag.

Lyssna på en inspelning av webinaret med Yasmin Tilles om hur du kan du marknadsföra och sälja utan marknadsbudget

Läs mer om SEO:
Checklista SEO
E-handel och SEO
SEO och länkar
SEO och bra titlar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *