Det finns naturligtvis ingenting positivt med det coronavirus som påverkar oss alla på så många sätt, såväl privat som professionellt.
Men: jag tror att allt som händer just nu kommer snabba på den digitalisering, som redan pågår. Och snabba på tillväxten av e-handel generellt.
Tidigare händelser som liknar den vi har nu, som när sars drabbade Sydkorea för ett antal år sedan och konsumenterna började handla sin mat online, visar på att de beteendeförändringar som sker blir permanenta – som att konsumenterna i Sydkorea inte gick tillbaka till att handla i butik, när de väl vant sig vid att handla på nätet.
På ett liknande sätt går just nu matförsäljningen online för högtryck och Apotea och Meds meddelar att de fått en tillströmning av äldre kunder, som sannolikt kommer fortsätta att handla sina apoteksvaror på nätet när coronaviruset väl klingar av.
Det gäller tyvärr inte alla e-handlare utan just nu verkar det framför allt handla om apoteksvaror och mat och enligt Postnord så ser de inger generellt e-handelslyft.
Två saker du kan göra nu
Jag ser två saker som du kan göra just nu: framtidsutveckla dig själv, dina anställda och ditt företag och snabba på din digitalisering.
När det gäller att framtidsutveckla dig själv, dina anställda och ditt företag, så kan ju en idé vara att låta alla anställda ta del av online-kurser i till exempel Google Analytics och Google Tag Manager eller andra matnyttiga ämnen. Eller skapa nytt innehåll för webbsidan eller webbutiken, något som brukar vara svårt att hinna med när verksamheten rullar på i normal takt.
Jag blev själv väldigt inspirerad när jag läste om Italien och hur människor just nu delar med sig av innehåll och tjänster, som kan vara intressant och relevant i den situation av karantän som landet befinner sig i.
Så jag tänkte göra samma sak, dela med mig att det innehåll jag kan dela med mig av (med benäget tillstånd av HOI Förlag – tack!): ladda ned min bok ”Gräv guld i dina egna kanaler” helt gratis här (PDF)
PDF:en saknar omslaget (och det finns synliga skärmärken), men annars är boken helt komplett: 128 sidor om hur du kan lyfta dina egna kanaler – som din sajt och din webbutik – och på så sätt generera mer trafik och försäljning. Genom att till exempel satsa på intressant och engagerande innehåll, sprida detta innehåll och få det att synas bra på Google.
En annan sak du kan värdera är att starta din egen webbutik, om du inte redan har en. Det finns mängder av bra material på nätet du kan fördjupa sig i, till exempel allt innehåll som Shopify tillhandahåller om att sälja online och att starta sin egen onlinebutik.
Två saker du bör undvika att göra nu
Samtidigt som det kan vara en bra idé att kompetensutveckla och skynda på sin egen och sitt företags digitalisering, så finns det ett par saker du absolut bör undvika.
- Undvik att försöka tjäna kortsiktiga pengar på människors oro genom att köpa billigt och sälja varor, som handsprit, väldigt dyrt. Det skapar ingenting positivt för dig och ditt företag över tid (förutom att det är förkastligt i sig). Försök att bidra istället, som till exempel väskbolaget Sandqvist, som nu startat en insamling där du kan donera handsprit till behövande sjukhus.
- Undvik att skoja med folks oro och till exempel använda en rabattkod i din webbutik med namn som ”Corona” eller ”Covid-19”. Förutom att det inte är roligt, så är det en mycket dålig idé att förminska den oro som dina kunder känner inför den ovissa situation vi alla står inför.
Så: kompetensutvecka och digitalisera mera! Och ta hand om varann.