Spotify för tidningar

Varför finns det ingen Spotify eller Netflix för tidningar kan man fråga sig – nu när antalet surfplattor exploderar och digital tidningsläsning skulle behöva just en bra, enkel och prisvärd användarupplevelse.

Det har ju en tid funnit ett embryo till ”Spotify för tidningar”, Papertons satsning Paperton PLUS (tidigare Zinply), där man för 99 kronor per månad får tre credits och därmed kan läsa tre tidningar. Papertons ambition har varit att kombinera bekvämligheten hos en prenumeration med flexibiliteten av att kunna köpa lösnummer.

Dock känns Paperton PLUS lite grann som ett förstadium till en fullskalig ”Spotify för tidningar” och på måndag 18 mars lanseras Sveriges första ”Next Issue” (som drivs av fem stora amerikanska förlag och lanserades för snart ett år sedan): Readly.

Readly förhandsrecenserades igår på ett bra, och underhållande, sätt av Joakim Jardenberg: Readly – som Spotify för tidningar och magasin

Hur som helst – kul att det börjar hända lite i Sverige kring digitala tidningar. Självklart är vi på IDG med i dessa satsningar. Vad som blir stort är det ju ingen som vet, men alla initiativ som driver på läsningen av digitala tidningar är bra!

Sedan kvarstår ju tyvärr ett hinder för digitaliseringen av tidningsläsningen i Sverige: den otroligt märkliga momsskillnaden mellan tryckta och digitala tidningar (och böcker).

Det är ju helt rätt att tryckta tidningar och böcker har 6 % moms – men hur kan man år 2013, när Sverige vill vara ett föregångsland för digital utveckling, fortfarande ha 25 % moms på digitala tidningar och böcker?

Jag tycker att det är dags att lyfta upp denna fråga ytterligare, för här finns ju en tydlig broms för den digitala utvecklingen. Så, för att travestera Cato: ”För övrigt anser jag att momsen på digitala tidningar och böcker snarast bör sänkas [till 6 %]”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *