Hur blir man appmiljonär?

Många drömmer om att tjäna pengar på appar och bli appmiljonärer, inspirerade av framgångssagor som Wordfeud, men få har lyckats ta sin app hela vägen via topplistan av gratis-appar i App Store till många köp i appen för att pengarna verkligen ska rulla in.

Några som har lyckats var på besök på IDG häromdagen: Olof Landin, Henrik Wilstedt och Robert Wilstedt, som med sin app Quizkampen (som finns i App Store och på Google Play och inom en inte allt för avlägsen framtid även för Windows Phone) och sitt företag FEO Media verkligen lyckats att ta sin app till oanade höjder. Eller vad sägs om att gå från 0 till 1.200.000 användare – på 22 veckor!

Olof, Henrik och Robert var på IDG för att dela med sig av sina erfarenheter från Quizkampen och var generösa med tips kring hur man får en app att ta fart och viralt sprida sig bland användarna. Här följer deras tips:

5 GEMENSAMMA NÄMNARE FÖR ATT LYCKAS MED EN APP-SATSNING

1. Appen måste vara gratis. Det gäller att få maximal spridning av appen och istället ha någon form av betalning i appen istället.
2. Appen måste vara enkel, snabb och lättfattlig!
3. Appen måste vara byggd för att skapa viral spridning (det är alltför kostsamt att försöka köpa sig en användarposition – om det ens går).
4. Alla steg i appen måste vara optimerade. Titta på kollegor och konkurrenter, hur har de byggt sina appar, hur har de skapat ett bra flöde. Och gör det sedan ännu bättre, ännu enklare, ännu roligare, ännu mer viralt.
5. Se till att ha rätt kompetens i gruppen bakom appen. Det vktigaste är att ha både teknikkunskap och entreprenörsanda. Men gärna även kompetens inom t ex grafisk design, ljud- och musik och spel/gamification.

När appen sedan förhoppningsvis börjar ta fart kommer en del andra utmaningar att visa sig – och då är det bra att tänka på följande:

3 SAKER ATT TÄNKA PÅ FÖR ATT KUNNA SKALA UPP SIN APP-AFFÄR

1. Se till att ni har tid att disponera (när buggarna och supportärenden kommer kan man inte sitta där själv eller på deltid).
2. Se till att svara på användarnas frågor. Viral spridning är toppen när det går bra och användarna är glada och nöjda, men det är lika viktigt att fånga upp problem som användarna upplever och rätta till dem så snart det bara går.
3. Se till att ha ett stort kontaktnät om något går fel och våga kontakta experter direkt när fel uppstår – vänta inte för länge. Det kan gå lika fort nedåt som uppåt om din app till exempel stöter på lastproblem och inte är tillgänglig eller inte fungerar som det ska för användarna.

Vad ligger annars på ritbordet för FEO Media nu när man fått en så stor användarskara på bara 22 veckor, vad är planerna framöver?
”Vi kommer lansera i hela Norden och ett gäng andra länder som England, Tyskland, Frankrike och Holland.”

Och hur många betalar 22 kronor för att bland annat slippa vänta fem sekunder mellan varje Quizkampen-omgång?
”Drygt 10 % betalar för att få mer funktioner och slippa nedräkningen mellan varje omgång.”

Blev du inspirerad och sugen på att bli app-miljonär? Hoppas du fick nytta av några av de erfarenheter FEO Media varit generösa och delat med sig av.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *