SEO checklista
Behöver du en checklista för SEO? En checklista där du kan pricka av att du gjort det du behöver göra för att sökmotoroptimera din sida eller hela din webbplats? Och därmed öka möjligheterna att få så mycket relevant trafik från Googles organiska sökträffar som möjligt?
Ranka högt
Varför är det då så viktigt att ranka högt i Googles träfflista? Förutom att det signalerar att du är en auktoritet inom ditt område och att dina produkter och ditt varumärke därför syns bättre och högre upp i Googles träfflista än dina konkurrenter, så klickar besökarna i stor utsträckning på de resultat som överst i resultatlistan – så många som drygt 29 % sägs klicka på det översta SEO-resultatet enligt Advanced Web Ranking i juli 2020. Resultat nummer två får c:a 13 % av trafiken och resultat nummer tre får c:a 7 %.
Checklista SEO – 13 steg för mer trafik från Google
I samband med att jag skrev boken ”Gräv guld i dina egna kanaler”, en bok om content marketing och SEO, så sammanställde jag en checklista efter varje kapitel. Det här är checklistan efter det kapitel som handlar om SEO.
CHECKLISTA SEO:
1. Skriv en bra och säljande titel för varje sida.
Sidans titel brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med sin sökmotoroptimering.
2. Skriv en bra och säljande metabeskrivning för alla sidor.
Utnyttja möjligheten att skriva unika metabeskrivningar för alla dina sidor, det kommer öka antalet besökare som väljer att klicka sig vidare till just din sida (CTR). Som i sin tur kan påverka din ranking hos Google, då de tolkar det som att du har ett bra innehåll som många besökare väljer att klicka på (förutsatt att användarna inte bouncar och går direkt tillbaka till Google för att klicka på en annan träff).
3. Sätt bra och tydliga rubriker på alla sidor.
På din sajt har du också ett antal rubriker. Börja med att fokusera på H1:an (huvudrubriken) på alla dina sidor – det kan påverka såväl din ranking i Google som tydligheten för dina besökare när de kommer in på din webbplats.
4. Skriv bra texter till alla produktsidor.
Man brukar skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan få sväva ut och ta mer utrymme. Se till att skriva unika och relevanta produktsidor.
5. Skriv bra texter till alla innehållssidor.
Se även till att skriva engagerande och guidande innehåll, som kan få ta större plats än en vanlig produkttext.
6. Använd bra och optimerade bilder som du har rätt att använda.
Bilder har blivit allt viktigare för att lyckas inom SEO, vilket beror på en hel del olika saker: Google och andra sökmotorer uppfattar bilder som en naturlig del av en webbsida och som en viktig komponent för användaren, och gör därför sitt bästa för att tyda bilderna, och har du bra bilder på din sajt har du dessutom större chans att dyka upp i det som kallas ”Bildsök”.
7. Gå igenom alla dina egna länkar.
Innehåll och länkar har sedan starten varit de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor och innehåll i textform och länkar är egentligen det enda som Googles spindlar (web crawlers) ”ser” och kan avkoda fullt ut.
8. Arbeta löpande med att få nya, relevanta länkar.
Se till att få nya länkar genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll på din webbplats och genom att aktivt jobba med till exempel outreach och eventuellt även satellitsajter om dessa är relevanta och kan stå på egna ben.
9. Peka löpande om gamla sidor och felsidor och gör 301 redirects.
Här finns det massor av SEO-guld att gräva! Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (så kallade 404-sidor), gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft.
10. Se till att du har en tydlig sajtstruktur.
Undvik att ha din förstasida helt full med kategorier och länkar, våga välja vad som är viktigast. Tänk också på att alla sidor på din sajt ska fungera som en förstasida.
11. Se till att din sajt eller webbutik är mobilvänlig.
Om du är osäker på om din sajt eller din butik är mobilvänlig, vilket är ett måste idag, så kan du testa den med Googles verktyg Mobile-Friendly Test.
12. Se till att din sajt eller webbutik är snabb att ladda.
Om din hemsida eller din webbutik är snabb kan spela stor roll när Google ska ranka din sida i sina träfflistor och dessutom är en snabb sida bra för dina användare. Testa din sida med Googles verktyg PageSpeed Insights.
13. Se till att din sajt eller webbutik är säker och använder https.
Användandet av ett https-certifikat gör det svårare för någon extern part att komma över information som överförs mellan dig och till exempel en webbutik. Google varnar i sin webbläsare Chrome för webbplatser som inte använder sig av https.
Denna checklista för SEO kan kompletteras med många andra aktiviteter för SEO, men jag hoppas den ska vara en bra start för dig som vill vara säker på att inte glömma några av de mest grundläggande SEO-teknikerna som är beprövade och som är allmängiltiga för SEO oavsett om du driver en blogg, en sida med redaktionellt innehåll eller en e-handel.
Lycka till med ditt SEO-arbete!
SEO för nybörjare
Artikeln uppdaterad i juni och i december 2019 och i september 2020.
Vill du veta mer om SEO och på ett snabbt sätt lära dig grunderna, så finns nu en ljudbok om grunderna i SEO ute, som heter ”SEO för alla”. Det är en snabbkurs för dig som är nybörjare men snabbt och enkelt vill lära dig vad sökmotoroptimering är – här hittar du boken:
SEO för alla på Storytel
SEO för alla på BookBeat
SEO för alla på Nextory
SEO för alla på Bokus
SEO för alla på Adlibris
Du kan även läsa mer om SEO-tips för nybörjare genom att klicka här (Infoo.se).
Boken Gräv guld i dina egna kanaler som är en handbok i content marketing och SEO finns även den på Storytel.
Läs mer om SEO och e-handel
Tips på bra webbplatser för att lära mer om e-handel, content marketing, SEM och SEO
3 svar på ”Checklista SEO”